سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فارکس چیست

فارکس چیست

 

شکل گیری بازار بورس

پس از کلاهبرداری عده ای سودجو از این گونه معاملات، حکم ممنوعیت این نوع شراکت صادر شد. اما پس از مدتی، بازارهایی پدیدار شدند که در آنها، سهام کارآفرینان عرضه می شد. تجار و افراد عادی، سهام خریداری می کردند. این بازار، امروزه در سرتاسر دنیا رایج شده و بازار بورس نام گرفته است.

مثلا فرض کنید شرکت اپل یا گوگل بعنوان کارآفرین بود و برای گسترش و پیشرفت شرکت خود، به پول زیادی نیاز داشت. بنابراین، سهام خود را در بازار بورس عرضه می کرد و مردم و تجار با خرید سهم آنها، برگه شراکت دریافت می کردند.

با این کار، شرکت در هر سال، سودی از درآمد خود را به آنها می داد و اگر شرکت فاقد درآمد بود و قیمت صفر شد، شرکا ورشکست می شدند. یا قادر بودند سهام خود را به دیگران بفروشند. اما چنین بازاری صدها سال پیش برقرار بود. این بازار ایرادات و ضعف های زیادی داشت.

امروزه این بازار با قدمتی چند صد ساله، در تمام دنیا وجود دارد. مردم امروز در این بازار سهام های شرکت های مختلف را با یکدیگر خریدو فروش می کنند.

مثلا برخی افراد نسبت به آینده شرکت اپل و گوش یهای آیفون نظر مثبتی دارند. درنتیجه سهام آن را تقاضا می کنند. اما در مقابل، عده ای در این تفکر هستند که اپل آینده مناسبی ندارد. بنابراین سهام خود را به فردی دیگر می فروشند. درنهایت، این حجم عرضه و تقاضا، قیمت در بازار را مشخص می کند.

علاوه بر بازار بورس، امروزه بازارهای معاملاتی جدیدی ایجاد شده اند و اعتبار زیادی دارند.

انواع بازارهای مالی

امروزه بازارهای مالی به شکل های مختلفی ظاهر شده اند و همگی پرطرفدار هستند. این بازارها بر زندگی انسان های زیادی درطول تاریخ تاثیرگذار بوده اند. اما امروزه دو نوع بازار مالی موجود است:

بازارهای سنتی: در آمریکا، بازارهایی مانند اوراق قرضه و بازار بورس، بازارهای سنتی هستند و حجم بسیار زیادی را به خود اختصاص داده اند. به گونه ای که بطور تقریبی تمام آمریکایی ها در این بازارها دارای سرمایه هستند. آنها با سرمایه گذاری در این بازارها، پول زیادی را جابجا می کنند.

بازارهای جدید: این بازارها که بازارهای مشتقه نیز نامیده می شوند،‌ بازارهای نوظهوری هستند که به نوعی از این بازارها پدید آمده اند. بازارهایی مانند بازار فارکس، بازار CFD و بازارهای آتی از بازارهای سنتی ایده و الگو گرفتند. این بازارهای جدید در سرتاسر دنیا پدید آمدند که در سرتاسر جهان تحت عنوان بازار فارکس شناخته می شوند.

نرخ در بازار فارکس چگونه تعیین می‌شود؟

در بازار فارکس همان‌طور که گفته شد، ارزهای خارجی نسبت به یکدیگر معامله می‌شوند که به اصطلاح هر کدام را یک جفت‌ارز می‌نامند. به‌عنوان مثال: پوند انگستان نسبت به دلار آمریکا که با علامت اختصاری (GBP/USD) نمایش داده می‌شود. نرخ این جفت‌ارزها رابطه مستقیمی با وضعیت اقتصادی و سیاسی آن کشورها دارد. به همین ترتیب برای تحلیل حرکات قیمتی جفت ارزهای مختلف، در بازار فارکس مانند تمام بازارهای مالی دیگر، از تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال استفاده می‌شود.

برای تحلیل یک جفت‌ارز نسبت به یکدیگر ابتدا باید بتوانیم درک کاملا شفافی از وضعیت اقتصادی و سیاسی و همچنین اتفاقات و اخبار مهم در جریان آن کشورها را داشته باشیم که بعضا هم کار کاملا تخصصی و پیچیده‌ای است

حجم معاملات در بازار فارکس چقدر است؟

بر اساس گزاش منتشر شده بانک‌ها، هر سه سال یکبار ارزش کل معاملات روزانه فارکس در سال 2019 به حدود 6?6 میلیارد دلار رسیده است که در مقابل گزارش قبلی خود در سال 2016، حجم معاملات روزانه 1?4 میلیارد دلار افزایش داشته است. این عدد نشان‌دهنده این است که شما به هیچ‌عنوان نیاز به نگرانی در مورد حجم معاملات فارکس نخواهید داشت.

از طرفی هرچه حجم معاملات در بازار بالاتر باشد احتمال دستکاری (Manipulation) در معاملات و نرخ‌ها، به‌شدت کاهش می‌یابد. به عبارت دیگر هرچه حجم معاملات بالاتر باشد امنیت سرمایه نیز، بیشتر خواهد بود.

چه کسانی در بازار فارکس معامله می‌کنند؟

همه اقشار کشورهای مختلف می‌توانند در این بازار فعالیت کنند و از این لحاظ هیچ نوع محدودیتی وجود ندارد. آمار نشان داده که تقریبا بسیاری از معامله‌گران فعلا در حوزه بین‌المللی به خاطر حجم نقدینگی بالا به بازار فارکس علاقمندند.

حجم نقدینگی از این جهت مهم است که معامله‌گران می‌توانند در 24 ساعت شبانه روز و در 5 روز از هفته(معاملات فارکس در روزهای شنبه تا دوشنبه تعطیل است.)، معاملات خود را باز و یا از آنها خارج شوند. همچنین بخاطر تعدد جفت ارزها و اتفاقات و تنش‌های روز در دنیای امروز، همواره مورد معامله مناسبی در بازار برای شما وجود خواهد داشت.

نرخ تبدیل یا Exchange rate چیست؟

نرخ تبدیل یورو به دلار به شما میگوید که در ازای هر یک یورویی که شما دارید، 1.13 دلار به شما تعلق میگیرد.
Exchange rate EUR/USD= 1.13
Each 1 euro= 1.13$

نرخ تبدیل یورو به دلار به شما میگوید که در ازای هر یک یورویی که شما دارید، 1.13 دلار به شما تعلق میگیرد.
Exchange rate EUR/USD= 1.13
Each 1 euro= 1.13$

بازار فیوچر

بعد از اینکه بازار سهام در سراسر دنیا ایجاد شد، مردم بسیار به این بازار علاقه مند شدند و سیل پول های زیادی بود که وارد این بازار میشد، به عنوان مثال، کسانی که ثروتمند بودند وارد بازار میشدند و در کسب و کار افراد دیگر شریک میشدند، افرادی که ثروت کمی هم داشتند یا ایجاد کسب و کار میکردند و یا اصلا مقداری از پولی که دارند را در این بازار سرمایه گذاری میکردند.

در همان دوران بود که دغدغه اصلی برخی کسب و کارها قیمت در آینده بود. ریسک، عدم امنیت، طوفان، جنگ، قحطی، تقاضای زیاد و عدم توانایی پیش بینی آینده این ها تمام چیزهایی هستند که یک کسب و کار را از بین میبرند.

ا یک کسب و کار درگیر این مسائل میشود؟

برای مثال، یک کشاورزی که سال های پیش فعالیت داشته، یک روز از خواب بلند شده و دیده تمام زمینش را آب برده است. و اگر محصولی داشته میتوانسته به چند برابر بفروشد. باید چکار میکرده؟ یا اصلا سیل و باران نه، کشاورزی پرتقال کاشته و به دلیل ورود کالای وارداتی قیمت آن پایین آمده باید چکار کند؟ باید تمام پرتقالش را با ضرر بفروشد؟ این به اقتصاد ضربه نمیزند؟ کشاورز را اذیت نمیکند؟

قطعا تمام انگیزه کشاورز را از بین میبرد. و درباره یک شرکت نفتی چطور؟ فرض کنیم که ما استخراج کننده نفت هستیم و تا دیروز میتوانستیم نفت را بفروشیم بشکه ای 120 دلار، حالا امروز شده بشکه ای 40 دلار!!!!!
چرا؟ افزایش استخراج نفت در کشور لیبی. الان شما باید چیکار کنید؟

200 سال پیش انسان هایی بودند که با این معضل رو به رو بودند. آن ها نمیدانستند که فردا قیمت چه میشود؟ نمیدانستند محصولی که تا دیروز برایش خیلی هزینه کرده اند و خرج زندگیشان را از آن راه درمیاورند، فردا به قیمتی فروش میرود که برایشان سود داشته باشد. و یا تعطیل کنند و بخوابند. کدام یکی؟ تصمیم گرفتند کاری کنند که اندکی درد از دلشان دعوا کنند، تصمیم گرفتند کسی را پیدا کنند که محصولاتشان را زودتر بخرد، پیش خرید کند.

تعیین حجم معاملات در فارکس

طبق آخرین آمار حجم مبادلات در این بازار، روزانه بیش از 5 تریلیون دلار است که از این حیث بزرگ‌ترین بازار مالی جهان محسوب می‌شود. در بازار ارز تعیین حجم معاملات بر اساس واحدی به نام لات (Lot) است.

انواع مختلفی از این واحد حجمی وجود دارند که هر کدم از آن‌ها مقادیر مختلفی از ارز پایه را شامل می‌شوند:

هر لات استاندارد (Standard Lot) برابر 100,000 واحد از ارز پایه، هر مینی لات (Mini Lot) برابر 10,000 واحد، هر میکرو لات (Micro Lot) برابر 1,000 واحد و هر نانو لات (Nano Lot) برابر 100 واحد می‌باشد. در سیستم ثبت سفارشات حداقل حجم مورد تأیید 0?01 لات می‌باشد، اما برخی شرکت‌های کارگزاری بعضاً امکان معامله با حجم‌های پایین تر نظیر 0?001 را نیز ارائه می‌دهند.

 

مهم‌ترین اندیکاتور‌های قابل استفاده در فارکس چه هستند؟

بسیاری از معامله‌گران فارکس در جستجوی لحظه مناسب برای ورود به معامله و یافتن سیگنال‌های خرید و فروش هستند. معامله‌گران باید توجه داشته باشند که اندیکاتورهای متعددی برای تعیین زمان خرید و فروش ارز وجود دارند. در ادامه به تعدادی از مهم‌ترین اندیکاتورهای لازم در بازار فارکس اشاره می‌کنیم.

  • ابزار دنباله‌روی از روند
  • ابزار تائید روند
  • ابزار شناسایی نواحی بیش‌فروش و بیش‌خرید
  • ابزار برداشت سود

 

در پایان این را به شما بگویم که اکثر پولدار های جهان در فارکس هستند.