سفارش تبلیغ
صبا ویژن

الگوریتم های گوگل چیست؟

الگوریتم گوگل

وبلاگ / SEOpedia / الگوریتم گوگل

زمان مطالعه: 14 دقیقه

الگوریتم های گوگل

الگوریتم گوگل چیست؟

الگوریتم جستجوی گوگل یک سیستم پیچیده است که به گوگل اجازه می دهد مرتبط ترین صفحات را برای یک جستجوی خاص پیدا کند ، رتبه بندی کرده و برگرداند.

 

به طور دقیق ، کل سیستم رتبه بندی شامل الگوریتم های متعددی است که عوامل مختلفی مانند کیفیت ، ارتباط یا قابلیت استفاده از صفحه را در نظر می گیرد.

 

الگوریتم جستجوی گوگل چگونه کار می کند؟

در اینجا یک ویدیو کوتاه وجود دارد که نحوه عملکرد جستجوی Google را توضیح می دهد:

 

 

عوامل زیادی دخیل هستند.

 

ما 5 حوزه اصلی (که توسط Google به طور رسمی فهرست شده است) را تحت تأثیر قرار می دهیم که بر نتایج مورد نظر برای یک پرس و جو مشخص باز می گردند:

 

1. معنی پرس و جو

برای بازگرداندن نتایج مرتبط ، گوگل باید بفهمد کاربر دقیقاً در جستجوی چه چیزی است و قصد جستجوی او چیست.

 

آنها باید چیزهای مختلف را درک کرده و ارزیابی کنند:

 

معنی کلمات - کلمات مورد استفاده در زبان طبیعی دقیقاً به چه معناست؟

هدف جستجو در پشت پرس و جو - کاربر با استفاده از پرس و جو خاص چه می خواهد - تعریف ، بررسی ، خرید ، یافتن یک وب سایت خاص؟

نیاز به تازه بودن محتوا-آیا پرس و جو حساس به زمان است و نیاز به اطلاعات تازه دارد؟

گاهی اوقات بسیار ساده است. اگر کسی از عبارت جستجو "خرید آیفون جدید" استفاده کند ، در همه جنبه ها - معنی ، قصد و نیاز به طراوت - کاملاً واضح است.

 

اما گاهی اوقات ، به ویژه با پرس و جوهای عمومی ، درک منظور کاربر دقیقاً دشوار است. در این موارد ، گوگل بهترین نتایج را نشان می دهد اما گزینه های اضافی را ارائه می دهد که به تعیین نتایج جستجو کمک می کند.

 

برای مثال ، به کلمه کلیدی "سنگ" به این ابهام زدایی نگاه کنید:

 

نمونه ای از ابهام زدایی نتایج جستجو.

2. ارتباط صفحات

ثانیاً ، موتور جستجو باید پیدا کند که چه صفحاتی مربوط به عبارت جستجو است. به عبارت دیگر - برای پیدا کردن صفحاتی که به بهترین شکل ممکن به جستجوی کاربر پاسخ می دهند.

 

این کار را با خزیدن و فهرست بندی منظم تمام وب سایت های اینترنتی و تجزیه و تحلیل محتوای آنها انجام می دهد.

 

کلمات کلیدی نقش کلیدی را ایفا می کنند. اگر عبارت جستجو و عبارات مربوط به عبارت جستجو در صفحه ظاهر شود ، احتمال زیاد وجود دارد که صفحه برای کاربر مناسب باشد.

 

3. کیفیت محتوا

احتمالاً میلیون ها صفحه برای هر عبارت جستجو وجود دارد ، بنابراین Google باید صفحاتی را که محتوای با کیفیت ارائه می دهند و نشان می دهد:

 

تجربه و تخصص

اقتدارپذیری

امانت

یکی از عناصر اصلی الگوریتم به اصطلاح PageRank است که کیفیت و کمیت پیوندهای اشاره شده به یک صفحه را در نظر می گیرد.

 

رتبه صفحه Google

الگوریتم PageRank (نباید با معیار قدیمی PageRank از نوار ابزار Google اشتباه گرفته شود) یکی از الگوریتم های بسیاری است که بخشی از سیستم رتبه بندی گوگل هستند.

 

PageRank یک مقدار عددی است که برای کمک به اولویت بندی نتایج جستجو به هر صفحه اختصاص داده شده است.

 

بر اساس این فرض است که صفحات مهم تر احتمالاً از سایر وب سایت های معتبر بک لینک بیشتری دریافت می کنند.

اگر به تصویر بالا نگاه کنید ، می بینید که 3 عامل اصلی بر رتبه بندی صفحه تأثیر می گذارد:

 

تعداد بک لینک

کیفیت (PageRank) صفحه پیوند دهنده

تعداد پیوندها در صفحه پیوند

به بیان ساده تر: هرچه تعداد پیوندهای بیشتر از صفحات با کیفیت دریافت کنید ، این احتمال بیشتر است که گوگل شما را یک صفحه با کیفیت بالا در نظر بگیرد.

 

اگر می خواهید در مورد PageRank بیشتر بدانید ، پست ما را در این زمینه بخوانید - Google PageRank: این چیست و چرا هنوز برای سئو اهمیت دارد

 

علاوه بر این ، گوگل از تعدادی الگوریتم هرزنامه استفاده می کند که صفحات با کیفیت پایین را تشخیص می دهد و سعی می کند با استفاده از تکنیک های سئوی کلاه سیاه اسپم رتبه بندی شود.

 

4. قابلیت استفاده از صفحات

اکنون که گوگل ارتباط و کیفیت محتوا را پوشش داده است ، باید مطمئن شود که وب سایت از قابلیت استفاده و کاربرپسندی خوبی برخوردار است.

 

این شامل جنبه های فنی مانند:

 

پاسخگویی به صفحه

ظاهر صحیح در همه مرورگرها

سرعت صفحه

امنیت وب سایت

اینها ممکن است مهمترین فاکتورها نباشند اما مطمئناً وقتی عوامل دیگر (مانند ارتباط و کیفیت) با هم برابر هستند ، مورد توجه قرار می گیرند.

 

توجه: گوگل با گذشت زمان سیگنال های تجربه صفحه را بیشتر در الگوریتم های رتبه بندی خود قرار می دهد.

 

به عنوان مثال ، اصطلاحاً Core Web Vitals ، "مجموعه ای از معیارهای مربوط به سرعت ، پاسخگویی و ثبات بصری" ، به عنوان سیگنالهای رتبه بندی در سال 2021 در الگوریتم گنجانده شده است.

 

5. زمینه و تنظیمات

نکته آخر اینکه نتایج جستجو به شدت تحت تأثیر شرایط و ترجیحات شخصی کاربر است.

 

این موارد ممکن است شامل مواردی مانند:

 

موقعیت مکانی کاربر

تاریخچه جستجوها

تنظیمات جستجو

در اینجا یک نمونه معمولی از تأثیر مکان بر نتایج جستجو وجود دارد - نتایج کلمه کلیدی "فوتبال" در ایالات متحده در مقابل بریتانیا:

 

رتبه بندی کیفیت جستجوی Google

علاوه بر الگوریتم ها و سیستم های یادگیری ماشین (مانند RankBrain) ، Google همچنین از ورودی به شکل بازخورد افراد واقعی استفاده می کند.

 

گوگل هزاران کارمند خارجی - رتبه بندی کیفیت جستجو - را برای ارزیابی نتایج واقعی جستجو و رتبه بندی کیفیت صفحات رتبه بندی شده استخدام می کند.

 

او نحوه استفاده گوگل از داده ها را توضیح می دهد:

توجه به این نکته ضروری است که این رتبه بندی مستقیماً بر رتبه این صفحه یا سایت در جستجو تأثیر نمی گذارد. هیچ کس تصمیم نمی گیرد که هر منبع "معتبر" یا "قابل اعتماد" باشد. […]

 

 درعوض ، رتبه بندی یک نقطه داده است که وقتی روی هم جمع شوند ، به ما کمک می کند تا ببینیم سیستم های ما چقدر خوب کار می کنند تا محتوای عالی ارائه دهند…

 

بنابراین ارزیابی کیفیت بر نتایج و رتبه بندی ها تأثیر مستقیم نمی گذارد ، اما داده های جمع آوری شده از رتبه دهندگان برای بهبود الگوریتم Google استفاده می شود.

 

توجه: رتبه دهندگان کیفیت جستجو از قوانین سختگیرانه رتبه بندی پیروی می کنند که در یک پی دی اف 200 صفحه ای به نام دستورالعملهای ارزیابی کیفیت جستجو جستجو شده است.

 

در دسترس عموم است و می تواند به عنوان منبع اطلاعات مفیدی در مورد نحوه ایجاد صفحات با کیفیت عمل کند.

 

تصویری از معرفی دستورالعمل های ارزیابی کیفیت جستجو.

اگر به این موضوع علاقه دارید ، این مصاحبه را با یک رتبه بندی کیفیت جستجوی Google در Land Engine Engine بخوانید.

 

به روز رسانی الگوریتم

به طور کلی ، ما می توانیم به روز رسانی الگوریتم گوگل را به دو دسته تقسیم کنیم:

 

به روز رسانی های جزئی

به روز رسانی های اصلی

گوگل اغلب الگوریتم خود را اصلاح می کند.

 

و اغلب منظور ما چندین بار در روز است. اکثر این تغییرات بسیار کوچک هستند و مردم متوجه آنها نمی شوند.

 

علاوه بر این به روزرسانی های کوچک ، گوگل هر سال چندین به روزرسانی الگوریتم اصلی را ارائه می دهد. اینها معمولاً سر و صدای زیادی در جامعه SEO ایجاد می کنند و اغلب نام های جذابی به دست می آورند.

 

مهمترین به روز رسانی اصلی algo

در اینجا لیستی از مشهورترین به روزرسانی های algo در دهه گذشته است که نحوه عملکرد الگوریتم Google را شکل داده است:

 

پاندا (2011)

Google Panda فیلتری است که روی صفحات با کیفیت پایین ، محتوای نازک ، کلمات کلیدی و محتوای تکراری متمرکز شده است. در سال 2016 در الگوریتم اصلی گنجانده شد و به طور منظم اجرا می شود.

 

پنگوئن (2012)

یک به روز رسانی الگوریتم مهم که بر روی هر نوع پیوندهای دستکاری (با کیفیت پایین ، ناخواسته ، بی ربط ، بیش از حد بهینه سازی شده) متمرکز شده است.

 

مرغ مگس خوار (2013)

به روز رسانی مرغ مگس خوار نحوه فهم و تفسیر گوگل از جستجوهای جستجو را بهبود بخشید. تغییر از کلمات کلیدی دقیق به موضوعات

 

کبوتر (2014)

کبوتر بر بهبود نتایج محلی از نظر کیفیت و دقت تمرکز کرد.

 

Mobile Update (2015)

این به روز رسانی در انجمن SEO با عنوان Mobilegeddon نیز شناخته می شود. در نتایج جستجوی تلفن همراه ، صفحات سازگار با تلفن همراه را ترجیح می دهد.

 

RankBrain (2015)

همانطور که قبلاً ذکر شد ، RankBrain جزء یادگیری ماشین الگوریتم مرغ مگس خوار است که به ارائه نتایج جستجوی مرتبط تر کمک می کند.

 

فرد (2017)

Fred یک به روزرسانی تأیید نشده است که به نظر می رسد بر محتوای با کیفیت پایین و تبلیغات محور که ناقض دستورالعمل های کیفیت جستجوی Google است تمرکز کرده است.

 

Medic (2018)

یک به روز رسانی الگوریتم هسته ای گسترده که به شدت بر صفحات موسوم به YMYL (پول شما زندگی شما) ، به ویژه محتوای مرتبط با سلامتی تأثیر می گذارد.

 

برت (2019)

یکی دیگر از الگوریتم های یادگیری ماشین بر درک بهتر زمینه جستجوی جستجو متمرکز شده است. این بر اساس مدل پردازش زبان طبیعی به نام BERT است.

هر به روز رسانی الگوریتم هسته ای معمولاً منجر به انواع گمانه زنی ها و بحث های گسترده در مورد گروه ها و انجمن های رسانه های اجتماعی SEO می شود.

 

از سال 2020 ، گوگل تمایل دارد با اعلام پیشاپیش نام آنها ، از به روز رسانی الگوریتم های بزرگ توسط انجمن SEO جلوگیری کند:

 

فردا ، ما چندین بار در سال یک به روز رسانی الگوریتم اصلی را منتشر می کنیم. این به روز رسانی اصلی ژوئن 2019 نامیده می شود. راهنمایی های ما در مورد چنین به روز رسانی هایی که قبلاً به آن پرداخته ایم ، باقی می ماند. لطفاً برای اطلاع بیشتر در مورد این توییت ببینید: https: //t.co/tmfQkhdjPL

 

- Google SearchLiaison (searchliaison) 2 ژوئن 2019

 

اگر با بروزرسانی الگوریتم Google مواجه شدید ، چه باید بکنید؟

صبور باشید - اکثر به روزرسانی های اصلی چندین روز منتشر می شوند ، بنابراین همیشه خوب است منتظر بمانید تا گرد و غبار برطرف شود. عجله در "رفع سریع" می تواند بیشتر از فایده آسیب برساند.

به منابع مورد اعتماد اعتماد کنید - به هر "متخصص" انجمن با توصیه "100? تأیید شده" که پیدا خواهید کرد اعتماد نکنید (بسیاری از آنها وجود دارد). در عوض ، منتظر تجزیه و تحلیل کارشناسان معتبر و نشریاتی مانند Search Engine Journal یا Moz باشید.

اطمینان حاصل کنید که به رفع نیاز دارید - گاهی اوقات ، بهترین کاری که می توانید بعد از بروزرسانی algo انجام دهید ، انجام ندادن هیچ کاری نیست. بسیاری از به روز رسانی ها پس از چند هفته کمی بهبود یافته یا بازگردانده می شوند ، بنابراین مطمئن شوید که مواردی را که نیازی به تعمیر ندارند اصلاح نکنید.

بهبود - آخرین نکته مهم ، اگر متوجه شدید که مشکلی در وب سایت شما وجود دارد که ممکن است دلیل افت رتبه شما باشد ، زمان رفع آن رسیده است. یا شاید کل استراتژی SEO خود را دوباره در نظر بگیرید تا بیشتر بر کیفیت تمرکز کنید تا کمیت.